Het bloed kruipt …

Ed SanderHet is alweer een tijdje geleden dat je iets hebt vernomen van Failsafe. Niet zo vreemd want het stond op een laag pitje sinds mijn vertrek naar China in 2011. Sinds die tijd ben ik bezig geweest met een aantal nieuwe dingen.

Het mooie van nieuwe dingen uitproberen is dat je jezelf steeds beter leert begrijpen. Je komt steeds beter te weten wat je wilt, maar misschien nog meer wat je niet wilt. Wat dat betreft zijn de afgelopen jaren erg leerzaam geweest.

Nieuwe dingen uitproberen betekent uit je comfort zone kunnen stappen. Een extreem voorbeeld hiervan is mijn beslissing in 2011 om m’n baan op te zeggen en als marketing consultant vrijwilligerswerk te gaan doen in China. Hoewel veel mensen me vertelden “Jij doet wat we eigenlijk allemaal wel zouden willen” zag ik ze vaak denken “Die’s gek!“. Mogelijk hadden ze gelijk, maar het is een van de meest bijzondere periodes in mijn leven geworden. Misschien is er niet helemaal uitgekomen wat ik ervan verwacht had – ik overwoog destijds serieus een permanente stap naar ontwikkelingswerk – maar het heeft me een aantal nieuwe interesses en passies opgeleverd.

Een van die passies is China als land in het algemeen en e-commerce en social media in het bijzonder. Voor CustomerTalk ben ik er over gaan schrijven en terug in Nederland ben ik daarmee doorgegaan voor China2025. Hierbij heb ik veel kennis opgedaan die ik graag deel met anderen. Vandaar de beslissing om lezingen en trainingen te gaan verzorgen voor ChinaTalk. ChinaTalk is een onderneming die is opgezet voor mijn vrouw, Jessica, maar mij ook een uitlaatklep geeft om mijn verhaal kwijt te kunnen.

Terug in Nederland ben ik in dienst getreden bij een marketing communicatiebureau, Persuade. Anderhalf jaar heb ik daar met een leuk team samengewerkt aan campagnes en marketingprogramma’s voor mooie klanten als Zeeman, Pets Place, FrieslandCampina en anderen. Ik beschouwde het als een experiment om te zien of werken aan de ‘bureaukant’ me zou bevallen. De creatieve kant – het in een team marketingcampagnes ontwikkelen – sprak me erg aan in het werk, Maar ik ben ook tot de conclusie gekomen dat het werk in de praktijk vaak te ver afstaat van wat me echt boeit: data-gedreven marketing en het monitoren en evalueren van de ROI van marketingcampagnes.

De wil om terug te keren naar ‘de basis’ van CRM, database marketing en campagnemanagement en de flexibiliteit te hebben om een deel van mijn tijd te kunnen wijden aan het delen van kennis over de online wereld in China hebben me uiteindelijk de knoop doen doorhakken. Sinds september heb ik me aangesloten bij het leger freelancers dat Nederland inmiddels rijk is. Opnieuw een drastische beslissing die me net als de stap naar China uit m’n comfort zone rukt en zo nu en dan slapeloze nachten bezorgt.

Ik blijf samenwerken met Persuade, in een rol waarbij ik daadwerkelijk toegevoegde waarde heb voor het bureau. Intussen werk ik ook op een project voor de implementatie van een CRM systeem en database-marketingstrategie. Dit in opdracht van een voormalig manager waar ik twee keer eerder voor heb gewerkt. En het is goed om weer met de poten in de modder (lees: data) te kunnen staan en met oude relaties samen te werken.

Dus … mocht ook jij het leuk vinden om in de toekomst (weer) iets samen te doen dan weet je me vast te vinden.

Met vriendelijke groet,

Ed Sander
06 51 214 206