Clinic & Webinars Trigger-Based Marketing

Event-Driven Marketing Anno 2013Op 6 september gaf ik samen met Egbert-Jan van Bel bij Beeckestijn Business School in Leusden een lezing over Event-Driven Marketing anno 2013. De zaal was goed gevuld met zo’n 70 deelnemers; een mengeling van klanten van Persuade, studenten en alumni van Beeckestijn en andere geïnteresseerden uit het vakgebied.

Egbert-Jan begon de ‘clinic’ met een betoog over het effect van Social Media op klantgericht ondernemen. Hij illustreerde de ontwikkeling aan de hand van een aantal inspirerende voorbeelden van Alive Shoes, Mekonomen, John Deere en verschillende verzekeraars. Egbert’s presentatie is hier te bekijken.

Vervolgens mocht ik zelf voor het eerst sinds m’n terugkomst uit China het stokje weer overnemen van Egbert, zoals we al tien jaar lang doen. Na onze eerdere presentaties over EDM was het echter wel tijd voor een update. Omdat alle bezoekers een exemplaar van ons boek Follow That Customer! mee naar huis kregen had ik besloten om de uitgebreide cases over EDM in Pet Food en Financiële Dienstverlening die ik in het verleden presenteerde niet te herhalen. In plaats daarvan gaf ik uitleg over de term ‘Trigger-Based Marketing’, welke een breder veld aan toepassingen heeft, en toonde de aanwezigen zo’n 40 voorbeelden van EDM en ‘TBM’. De voorbeelden waren gecategoriseerd in de groepen zoals ze ook in het boek beschreven worden: life-phase triggers, product-phase triggers en relationship triggers. Ook de vragen welke rol Social Media kan spelen in EDM en hoe je aan data voor je marketingprogramma’s komt kwamen uitgebreid aan bod. De voorbeelden varieerden van heel simpel tot zeer geavanceerd, maar de nadruk lag met name op het inspireren van de deelnemers en hen met ideeën aan te zetten zelf aan de slag te gaan met Trigger-Based Marketing.

Was je er zelf niet bij maar ben je toch benieuwd, dan kun je de volledige presentatie hieronder of op Slideshare bekijken.