Vrijwilligerswerk in China

Ed Sander ChinaIn de periode 2011-2013 werkte ik twee jaar via VSO als internationaal vrijwilliger in Xi’an, China. Mijn werkzaamheden bestonden uit marketing consultancy voor plaatselijke NGOs (non-government organisations). Ik hielp hen bij het opzetten van websites, implementeren van online strategiĆ«n, databases voor donoren en vrijwilligers en andere marketingactiviteiten.

In Xi’an was ik tevens als lid van de Executive Committee actief in het Xi’an International Business Forum. Ik structureerde de online communicatie van XIBF en integreerde social media en e-mail marketing in de gebruikte middelen bij deze non-profit organisatie (klik hier voor de case).

Voor zowel leden van XIBF als medewerkers van lokale goede doelen verzorgde ik een aantal trainingen in marketing en gerelateerde onderwerpen, waaronder corporate social responsibility, search engine optimalisatie, basic online marketing, WordPress als CMS, sales funnels, database management en e-mail marketing. Een aantal van de gebruikte presentaties zijn onderaan deze pagina te downloaden.

Tijdens mijn twee jaar in China verdiepte ik me goed in de lokale cultuur. Ik leerde de taal op basisniveau te spreken en deed veel onderzoek naar de lokale online media en de psyche van de Chinezen. Op mijn persoonlijke blog schreef ik een maandelijkse column getiteld ‘The Chinese Way’. Als correspondent in China verzorgde ik voor CustomerTalk een reeks blogartikelen over marketing in China onder de naam ChinaTalk. In China zelf verschenen mijn artikelen in de China Daily, Xianease Magazine, Project Hope en de Xi’an International Business Guide.




Cases (trainings for Chinese NGOs):

Basic Database Management Training

Basics Online Marketing

Cross Culture Training

Event Driven Marketing (presentation for British Chamber of Commerce in Chengdu, China)

Local Volunteer Center Marketing

Sales Funnels

Street Teams

Promotion and Distribution for the Green Commuting Card

Search Engine Optimization in China

Implementing Online Marketing for XIBF

Introduction into Corporate Social Responsibility
(Hand-outs and MP3 recording of the lecture rehearsal) for students of the Shaanxi Normal University.

New Website Agape presentation for management

Customer Relationship Management Training for Agape

Training Marketing Communication for Agape.

XIBF Executive Committee

XIBF Executive Committee 2012