Event Driven Marketing

Bij diverse bedrijven was ik verantwoordelijk voor het beheer van Event Driven Marketing (EDM) programma’s. EDM kan als volgt gedefinieerd worden:

‘Event-Driven Marketing (EDM): een discipline binnen de marketing waarbij commerciële en communicatieve activiteiten gebaseerd zijn op relevante gesignaleerde veranderingen in de individuele behoefte van een klant.’ © Egbert Jan van Bel

Oftewel, marketingprogramma’s die gebaseerd zijn op daadwerkelijke gebeurtenissen en wijzigingen in de situaties van uw klanten en prospects die hen meer ontvankelijk maken voor de aankoop van uw producten en diensten (denk bijvoorbeeld aan zwangerschappen, verhuizingen, aankoop van huisdieren, huwelijken, etc.). Dit alles gestuurd door een goede marketingdatabase.

Of het nu kantoorartikelen, dierenvoeding of financiële diensten betrof, EDM kon vaak ingezet worden om nieuwe klanten te winnen en de relatie met bestaande klanten uit te bouwen.

In 2004 schreef ik met Egbert-Jan van Bel en Ruud Verduin het boek Event Driven Marketing, welke werd bekroond met de Marketing Literatuur Prijs 2005. Het boek kreeg in 2010 een internationaal vervolg onder de titel Follow That Customer – The Event Driven Marketing Handbook. Onder leiding van diverse trainingen is EDM inmiddels uitgegroeid tot een populaire strategie onder marketeers.




Cases en artikelen:

Meer informatie over de EDM boeken.

Event Driven Marketing – De beste verkoop doet u als de klant het nodig heeft

Big Baby Business

Diverse presentaties over Event Driven Marketing.