Referenties

SONY DSCIk, Ed Sander, ben een marketing professional met ruim twintig jaar ervaring in Direct Marketing, Database Marketing, CRM en On-Line Marketing. Ook ben ik betrokken geweest in zaken als Customer Service, logistieke processen en ICT projecten. Deze ervaring heb ik opgedaan bij een aantal gerenommeerde multinationals, zowel actief in Business-to-Business als Business-to-Consumer markten, waaronder EMI Compact Disc, Digital Equipment (tegenwoordig Compaq), The Iams Company/Proctor & Gamble, Georgia-Pacific , Viking Direct (Office Depot), Organon en De Lage Landen, Walraven Sax en ITG Companies.

Na een opleiding HEAO Commerciële Economie behaalde ik diploma’s in Database Marketing A en B en volgde diverse trainingen, o.a. in Strategische Planning. In de periode 2002-2011 publiceerde ik artikelen en columns in diverse vakbladen en als co-auteur en redacteur werkte ik mee aan de bestseller Event Driven Marketing, welke in 2004 de PIM Marketing Literatuurprijs won en in 2010 internationaal werd uitgegeven als Follow That Customer – The Event Driven Marketing Handbook.

In de periode 2011-2013 werkte ik twee jaar als internationaal vrijwilliger in China. Daar deed ik dienst als marketing consultant voor een aantal lokale Chinese non-profit organisaties. Na terugkomst in Nederland werkte ik anderhalf jaar voor marketing-communicatiebureau Persuade, waarna ik besloot ZZP-er te worden. Sinds 2014 werk ik als freelancers bij diverse opdrachtgevers.

Een aantal concrete projecten bij bovengenoemde bedrijven worden hieronder in meer detail beschreven.



ITG Companies

itg
Company Profile: The International Travel Group (ITG) is een Nederlandse organisatie die een aantal direct-selling reismerken vertegenwoordigt en zich richt op enkele unieke niches in de reismarkt, waaronder luxe reizen, reizen voor ouderen en producten voor reizigers met academische interesses.
Functie: Database Marketing Specialist (freelance)
Projecten:


  • Verbetering van de kwaliteit van de klantendatabase.
  • Invoering van Power BI in de organisatie.
  • Aanscherpen van klantselecties voor direct mail, cross-selling, telesales, etc.
  • Briefing en aansturing van leveranciers voor implementatie van data warehousing, business intelligence en predictive modelling.
  • Interne expertise m.b.t. data en datamodel van ITG’s boekingsysteem.
  • Diverse ad-hoc klantanalyses.
  • Training van de organisatie in de ‘basics’ van CRM.



Walraven Sax

wsCompany Profile:
Functie: CRM Implementation Manager/Coach (freelance)
Projecten:


  • Augustus 2014 – mei 2015: Implementatie van een nieuw CRM/SFA systeem (Data Outlet desktop + Salesmapp tablet app). Datamigratie, data uitwisseling en verplaatsing van diverse klantprocessen van het ERP naar het CRM systeem.
  • Juni 2015 – april 2016: Implementatie van PIMCore (Product Information Management systeem), nieuwe website, automatisch gegenereerde product sheets en database published prijslijsten.
  • Mei 2016 – Nu: Implementatie van e-mail marketing, automatische rayonering en klantwaardemanagement. Recruitering, training en coaching van CRM Marketeers.
  • Training van het management in de ‘basics’ van CRM.


Persuade

Persuade
Company Profile: Persuade creëert geïntegreerde, cross-mediale campagnes waarbij interactiviteit en directe resultaten centraal staan. Persuade’s dienstverlening omvat de strategische ontwikkeling, creatie en executie van campagnes. Maar ook database analyse en het complete campagnemanagement.

Functie: Manager Campagne- en Programmaplanning
Projecten: Ondersteuning van de Strategy Direcotor bij de ontwikkeling van effectieve, cross-mediale campagnestrategieën en campagnemodellen. Verantwoordelijk voor de implementatie, monitoring, meten, analyseren, optimaliseren en evalueren van marketingcampagnes.
Clients: Zeeman textielSuper, Pets Place, FrieslandCampina, Akzo Nobel, Kluwer, Heinz, Luxaflex, Macintosh Retail Group.
Ik werk momenteel op freelance basis voor Persuade.



De Lage Landen (Business Unit Financial Institutions)

De Lage LandenCompany Profile: De Lage Landen International B.V., onderdeel van de Rabobank Groep, is een internationale aanbieder van zakelijke asset-based financieringen. In Nederland biedt het bedrijf een breed pakket leasing-, en handelsfinancieringsproducten aan dat vooral via de lokale Rabobanken maar ook rechtstreeks wordt afgezet. Bij De Lage Landen werkte ik nauw samen met collega’s van Rabobank en Athlon Car Lease.
Functie: Database Marketing Specialist
Projecten:


  • Ontwikkeling van een ‘Einde Contract’ event-driven marketing programma inclusief predictive modelling en klantdifferentiatie.
  • Diverse direct marketing en telemarketing campagnes voor Equipment Lease, Car Lease en Factoring.
  • Implementatie van predictive modelling voor acquisitie campagnes.
  • Marktonderzoek in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Leasemaatschappijen.
  • Ontwikkeling en implementatie van een welkomstprogramma voor nieuwe klanten.
  • Strategisch voorstel, implementatie en promotionele campagnes voor Leaseloket, DLL’s eerste e-commerce website.



Organon (Global eBusiness Department)

OrganonCompany Profile: Organon (tegenwoordig onderdeel van Merck) is marktleider in de ontwikkeling van innovatieve, receptplichtige medicijnen op het gebied van onvruchtbaarheid, gynaecologie, anesthesie en neurowetenschappen.
Functie: eMarketing Operations Manager (Senior Database Marketing Specialist)
Projecten:

  • Reorganisatie van procesmanagement van 40 internationale e-mail newsletters in samenwerking met een off-shore team programmeurs in India.
  • Ontwerp en implementatie van drie succesvolle multi-channel B2B campagnes (eDetails) voor anticonceptie producten. Bekijk de case.
  • Opstellen van een business case die het positieve effect van eDetailing op het voorschrijfgedrag van artsen bewees.



Viking Direct (Office Depot)

Viking DirectCompany Profile: Viking Direct is een toonaangevende leverancier voor kantoorartikelen, onderdeel van het internationale concern Office Depot. Sinds 1995 heeft Viking Direct in Nederland een zeer grote klantenkring opgebouwd met het via postorder verkopen van kantoorartikelen.
Functie: Business Development Manager
Projecten:

  • Implementatie van een shop-in-shop samenwerking met TPG Post voor hun mailorder.nl website en opzetten van diverse andere samenwerkingsverbanden met derde partijen.
  • Ontwikkeling van een nieuwe structuur voor een loyalty/retention programma gebaseerd op Customer Lifetime Value.
  • Ontwikkeling en coordinatie van diverse cross-sell telemarketing campagnes met externe outbound call centers.
  • Coordinatie van de online campaign ter promotie van de introductie van Viking Direct’s B2C webshop, inclusief virale marketing, online advertising, sponsoring, affiliate marketing, etc. Vervolgens het opstellen van een strategievoorstel voor het verbeteren van de online B2C proposition.
  • Optimalisatie van Viking Direct’s (non-catalogue) klantencontactstrategie.
  • Marktonderzoek om beter inzicht te krijgen in de behoeften van de klant, evenals onderzoek naar merkbekendheid.



Georgia Pacific Nederland B.V.

Georgia-PacificCompany Profile: ‘s Werelds grootste tissue-producent voor de Away-From-Home markt (tegenwoordig onderdeel van SCA). Onder het merk Lotus Professional produceert Georgia-Pacific een breed assortiment hygiëneproducten en tafelpapier voor de Away-From-Home markt. Op de consumentenmarkt is Georgia-Pacific actief met het merk Lotus voor keukenpapier en toiletpapier en het merk Demak’Up voor wattenschijfjes en vochtige doekjes voor gezichtsreiniging.
Functie: Customer Relationship Marketing Manager
Projecten:

  • Implementatie van een CRM strategie met als doel de product(ie)gerichte organisatie te veranderen in een meer klantgerichte organisatie.
  • Implementatie van een nieuw klantinformatiesysteem voor de Foodservice markt, Data Outlet, inclusief training van de buitendienst (NL, BE, DE & UK) en integratie met interne afdelingen en externe partijen (o.a. Call Centers). Bekijk de case.
  • Leiding aan een Europees best-practise-sharing team op het gebied van e-commerce.
  • Projectleider bij de invoering van Customer Value Management. Bekijk de case.
  • Herpositionering van de Lotus Professional website van een ‘electronische brochure’ naar een ‘service point’ voor eindgebruikers.
  • Testen en implementaties van diverse banner/webvertising campagnes voor de Lotus en Lotus Professional merken, evenals search engine marketing.
  • Testen van Direct Mail en Telemarketing als leads-genererende tools voor de Away From Home markt.
  • Implementatie van e-mail marketing voor Lotus Professional en Demak’Up. Bekijk de case.
  • Invoering van diverse analyse-methoden voor het evalueren van de effectiviteit van de marketing & sales activiteiten en een sterkere focus op ROI en klantwaarde.
  • Opzet en coördinatie van marktonderzoek.



Iams Pet Food International / Proctor & Gamble

Iams Pet FoodCompany Profile: The Iams Company is een toonaangevend fabrikant van premium pet food, oftwel hoogwaardige honden- en kattenvoeding, welke de merken Iams en Eukanuba produceert en verkoopt. In 1999 werd The Iams Company onderdeel van Proctor & Gamble. Iams Pet Food International in Eindhoven was het hoofdkantoor voor Europa en Zuid-Afrika.
Functies: Marketing Database Coordinator, Direct & Database Marketing Specialist
Projecten:

  • Ontwikkeling van een Pan-Europese Marketing Database voor Influencer & Event Driven Marketing, inclusief implementatie en training in Nederland, België, UK, Noorwegen, Spanje en Zuid-Afrika.
  • Opzetten van testen met Direct Response Advertising (UK), Qualification Mailings (Belgium),
    In-Bag insert response programs en direct mail voor productintroducties en cross-selling. Evenals de implementatie van een Pet Care sectie in Europese Multi-Brand Questionnaires.
  • Opzetten van een Pan-Europese consumenten database voor Direct Marketing doeleinden, gevolgd door consolidatie en decentralisatie van consumenten data naar 12 landen.
  • Aansturing van alle software suppliers, communicatie adviesbureau’s en service providers betrokken bij marketingprogramma’s gericht op fokkers in 19 landen. Tevens het gelijktrekken van de marketingprogramma’s met de nieuwe Europese wetgeving op het gebied van privacy (Wet Bescherming Persoonsgegevens).
  • Ontwikkeling van Europese Direct Marketing strategy voor relationship marketing (retentie/loyalty) en trial programs voor de Iams en Eukanuba merken. Bekijk de case.

RapidSugar

RapidsugarCompany Profile: RapidSugar ontwikkelt contactstrategieën en campagnes voor e-mail, internet en mobiele telefoons. Altijd met toestemming van de ontvanger als basis (permission based). Creatie, state-of-the-art technologie en slimme communicatiestrategieën gaan bij RapidSugar hand in hand.
Projecten:

  • Failsafe verzorgde, in samenwerking met Frans Reichard, voor RapidSugar een training Strategische Database Marketing en Testen in Direct Marketing.
  • Voor een grote Internet Service Provider hielp Failsafe Rapidsugar bij het opstellen van een draaiboek voor een complexe multimediale campagne



Digital Equipment

Digital Equipment
Company Profile: Wereldwijde fabrikant van computers, servers en randapparatuur, met name actief binnen de zakelijke markt. Sinds enkele jaren onderdeel van en geïntegreerd in HP.
Functies: Customer Request Manager
Projecten:

  • Ontwikkeling van een procedure en database systeem voor de registratie, afhandeling en rapportage van klachten en retourverzoeken van klanten.
  • Ontwikkeling van een RMA (Return Material Authorization) routine in samenwerking met het European Distribution Center.