Overige Links
De inhoud Engels Follow EDM_NL on Twitter

Voorwoord

EDM, concept slaat aan…

Voorwoord bij de vierde druk, versie 2.0.

In mijn voorwoord van de eerste druk van het boek Event Driven Marketing (EDM), uitgegeven in 2004, deelde ik mijn verbazing met u dat ik het begrip EDM veel tegenkom, maar dat niemand precies wist wat het inhield. Tijdens één van mijn adviestrajecten wilde ik meer weten over Event Driven Marketing. Maar zelfs na intensief ‘googlen’ trof ik geen definities, begripsvorming of strategie aan van EDM. Ook kwam ik na mijn zoektocht in mijn favoriete boekhandel aan het Amsterdamse Koningsplein, bij BOL en Amazon.com geen enkel boek tegen dat zich concentreerde op EDM. Vreemd, want EDM is niet van gisteren, of eergisteren. Het begrip is al weer zeker 10, 15 jaar oud. Zoeken op het internet op de termen “event driven marketing” leverde veel ruis op. Megabytes aan powerpoint presentaties, nog meer publicaties, maar geen eensluidende definities en begripsomschrijving. Geen ‘how to do’ en zeker geen checklists met randvoorwaarden.

Onbegrijpelijk…

… want EDM is het logisch vervolg op de mix van direct- en database-marketing met CRM. EDM is een sterk klantgericht concept en maakt gebruik van de nieuwe media als Internet, technologie op het gebied van databases, en proces-management software. EDM is ook resultaatgericht, want met EDM streef je er naar om het juiste aanbod op het juiste tijdstip bij de juiste, individuele klant te hebben. Mijn ervaringen met EDM in de dagelijkse adviespraktijk zijn louter positief. Waarom is het dan dat het onderwerp EDM nog geen breedschalig vat krijgt op de modern denkende en werkende ondernemingen? Wellicht omdat het niet zo eenvoudig is om EDM in te voeren. U dient dan goede ervaringen te hebben met database-marketing, uw personele, klantgerichte en ICT processen op orde te hebben, en goed zicht te hebben op de klant met al haar wensen en eisen. Kortom, geen kattedrek. EDM is dus niet voor de simpelen der geest. Voor wie dan wel? Voor hen die het onderscheid willen maken. Zij die het beter willen doen dan de concurrent en de klant optimaal willen bedienen. Zij die de serieuze wil hebben hun marge te willen verbeteren. Want, daar gaat het toch uiteindelijk om?
Het boek dat u nu in handen heeft is daarmee de eerste gespecialiseerde en omvangrijke publicatie over het onderwerp Event Driven Marketing. Naast mijn eigen ervaringen op dit vlak leverden enkele toonaangevende specialisten uit het vakgebied inspirerende bijdragen en maakten dit boek tot een uitgebalanceerde combinatie van theorie en praktijk.

Winnaar Marketing Literatuurprijs

De eerste drukversies van het boek Event Driven Marketing waren snel uitverkocht. Niet in de laatste plaats omdat het boek dat u nu aan het lezen bent, in 2004 de Marketing Literatuurprijs heeft gewonnen, uitgereikt door het Platform Innovatie in Marketing. Vooral ook omdat de reacties van lezers ook zeer positief zijn, variërend van zeer leesbaar tot ‘handzaam boek met vele praktische aanwijzingen’. Ik heb het boek dan ook met veel plezier geschreven, dat scheelt… Inmiddels heb ik met mijn vakbroeders Ed Sander en Ruud Verduin, met wie ik diverse adviestrajecten en publicaties heb samengewerkt, een nieuwe versie van het boek Event Driven Marketing geschreven. Een stevige ‘update’ met nieuwe inzichten, meer CRM en meer overall business-strategy. Ik weet dan ook zeker dat u deze nieuwe versie met veel plezier gaat lezen, en toepassen! Want, uiteindelijk dat is de bedoeling. Succes met uw ‘Event Driven Marketing’!

Egbert Jan van Bel